Baka baka liten kaka.

Idag har jag bakat. De va lite roligare att baka idag än andra dagar, iom att jag fick lite nya prylar igår. ;) Så idag fick de bli vanliga chokladcupcakes, med "naturell" frosting, enligt Tims önskemål, då jag bakade för att fira hans semester som han får idag :) Och så tänkte jag alltså vara så snäll o dela med mej av mitt recept till er kära läsare. Så here it comes:



Muffins:
2½ dl strösocker
3 ägg
100 gram smör
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3½ dl vetemjöl
¾ dl kakao

Frosting:
200 gram Philadelphipa ost
½ (?) dl florsocker

Dekoration:
Blommor gjorda av marsipan med jordgubbssmak
Strössel

Gör såhär:
Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg, vaniljsocker o socker till en luftig smet. Smält smöret, o blanda i mjölken. Rör ihop smörblandningen med äggsmeten. Blanda i mjölet, bakpulvret o kakaon. Häll upp smeten i muffinsformar, ca ¾ av formen ska vara fylld. Använd gärna en muffinplåt om du har en sån, då flyter inte muffinsen ut, utan blir höga o fina istället. Ställ in muffinsen i ugnen i ca 20 minuter. Använd en sticka för att se om dom är klara. När stickan är torr är muffinsen färdiga. (men ha dom inte inne FÖR länge, då blir dom torra)
Låt de svalna innan du har på frosting.

Blanda philadelphian o florsockret i en skål, tillsätt lite karamellfärg om du känner för de. Jag har inget standardmått när de gäller mängden florsocker, utan brukar ha i lite på känn. Smaka dej fram ;) Spritsa eller bred på frostingen när muffinsen svalnat.

Dekorera efter egen smak.

Blommorna är gjorda med en speciell blomstans, som finns att köpa lite här o där. Bla på kakburken.se. Strössel finns att köpa i vilken matbutik som helst. (kör en "bakning for dummies" här, haha)

Serveras med kaffe. Massa kaffe ;)

Baka lugnt! /Milis

Kommentarer
Postat av: Emmy



Men gud hur smarriga ser inte dom ut att vara!

2010-07-16 @ 08:08:38
URL: http://artanimagen.blogg.se/

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0