Scones-Söndag?!

Jag har funderat på en sak... Jag tror att jag ska införa scones-söndag. Låter inte de mysigt? Att en morgon i veckan få äta lite vitt, nybakat bröd o avnjuta det tillsammans med en god kopp kaffe o mys med familjen. Låter nästan lite för idylliskt. Lite Wisteria Lane:aktigt. Men mysigt :) Ska lämna förslaget till min sambo, får se vad han tycker... Kanske borde man lyxa till de med en god juice o kokta ägg oxå?! Mmm. Låter bra i mina öron.

Recept på scones:
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50g margarin
2 dl mjölk eller filmjölk

Sätt på ugnen på 250 grader, o smörj en plåt/lägg bakplåtspapper på en plåt.
Blanda mjöl, bakpulver o salt i en skål, finfördela margarinet i mjölblandningen med fingertopparna. Tillsätt mjölken o arbeta rastk samman degen med en träslev. (händerna funkar oxå finfint) Dela degen i 2 delar. Tryck ut deghögarna till runda kakor, på plåten. Ca 1,5 cm tjocka ska dom vara. Skåra varje kaka i 4 delar o nagga med en gaffel.
Grädda genast i ugnen i ca 10 minuter.

Avnjut dom helst nybakta o varma.

Variationstips: Toppa med lite riven ost. Eller varför inte ha i lite rivna morötter i degen? ;)

Nybakt scone, som jag bakade för någon vecka sen.

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0