Mörk Chokladmousse.

Igår skulle Tim sköta efterrätten hemma. Alltså chokladmoussen, som vi kommit överens om att vi skulle göra. Men de enda han gjorde va att hacka chokladen o vispa ihop ägg o socker, sen fick jag ta över... Anyway... Tänkte att någon själ där ute kanske blir glad om jag delar med mej av receptet? De smakar typ. Choklad. Haha! Serveras med fördel med några hallon on top. Går även jättebra att ha som tårtfyllning.

Mörk chokladmousse
200-250 g mörk choklad, av bra kvalle
3 ägg
½ dl strösocker
1-2 msk kaffe eller whiskey, eller annan sprit, typ rom?
3 dl grädde

Bryt chokladen i bitar o smält över vattenbad eller i micro. Vispa ägg o socker pösigt med elvisp. Rör ner den smälta chokladen i äggvispet, o även spriten/kaffet. Men om du vill kan du skita helt i kaffe o sprit.

Vispa grädden tills den "får mjuka toppar", alltså inte för hårt, för då kan moussen bli grynig. Vänd till sist försiktigt ner chokladsmeten i grädden. En slickepott brukar funka finfint till detta.

Häll i moussen i portionsskålar o ställ i kyl i någon timme innan servering.
Garnera med hallon på toppen innan servering. Om du vill o har hallon hemma dvs...

Good luck!


Vi hade alltså inga hallon hemma. Men de funkade ändå.
Hallonen är egentligen bara mitt påhitt...

Kommentarer
Postat av: Sofia

Oh tack så mycket blir helt röd i ansiktet, vad snäll du är! Ja jag gjorde det hihi men mycket tack vare all stöttning jag fått av alla och där i är du!! Ja det ska bli jätte spännande men jag vet ju redan, men jag håller lite på det hihi. Massa kramar!!

2011-01-16 @ 10:57:03
URL: http://enstorblog.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Nu blev jag så generad att jag glömde av mig här, gud vad vacker och vad gott det ser ut. Det ska jag göra till Alexander sen, han älskar sånt. Men min fråga är vad är det där för glas? Jag älskar dom!! Kram kram

2011-01-16 @ 10:58:45
URL: http://enstorblog.blogspot.com/

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0