Våfflor & Pannkakor!

Halloj! Igår köpte jag alltså lite nya böcker. En ny kokbok vart de. Jag älskar ju verkligen pannkaka, o våfflor oxå. Men de är något speciellt med pannkakor... Så igår kväll vart jag, som vanligt, lite överambitiös o gjorde två olika pannkakssmetar. En mjölkfri till Devin, o en från den nya kokboken. Amerikanska pannkakor. Har länge velat testa att göra sånna, men aldrig gjort det. Dom blev iaf skitgoda o väldigt fluffiga. :) Testade en med sirap (fööör sött för min smak) o några med soyagrädde o hallonsylt. De vart godast enligt mej...

Receptet:
4 ¾ dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk strösocker
2 ¼ dl mjölk
3 ägg
55 g smält smör

Sikta ner mjöl, bakpulver, salt o socker i en skål. Häll mjölk, ägg o smör i en annan stor skål, blanda sen med metallvisp. Tillsätt de torra ingredienserna o vispa försiktigt ihop allt till en tjock smet. Var noga med all inte vispa för hårt - det gör inget om smeten inte är helt slät.

Hetta upp stekpannan till medelvärme, o minska sen värmen lite. Häll, för en pannkaka, i ungefär ½ dl smet i pannan. Stek 3-4 st samtidigt i ca 1 minut på varje sida. De ska bli gyllenbruna...

Lägg upp på en tallrik o håll dem varma i ugn på svag värme medan du steker resten.

Servera med lönnsirap (ljus går oxå bra) eller de du själv känner för ;)




Enjoy! :D

Kommentarer
Postat av: Mickis

Jag har aldrig provat såna men alltid velat göra det, så nu är det officiellt, ni bjuder hem oss på pannkakskalas nångång! =D

2011-02-24 @ 10:47:26

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0