Ost- o skinkpaj.

Gjorde som sagt en ost- o skinkpaj nu ikväll. Och jisses så gott de blev :) Tyvärr orkade jag inte göra en sallad till, så de fick bara bli paj, rätt o slätt. Men de va ju gott ändå. O mättande. Så jag lägger upp receptet här, ifall någon mer vill testa. (vilket ni borde!!) Bilder på mästervärket togs inte. Sorry! Använd fantasin.

Pajskal:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
125 g kylskåpskallt smör
1-2 msk iskallt vatten
Fyllning:
2 dl riven ost
2 dl strimlad skinka
4 ägg
4 dl mjölk
salt och malen svartpeppar

3 1 125 1-2 2 2 4 4

1. Lägg i mjöl, smör och salt i en matberedare och kör på full fart i 5–6 sekunder. Häll i det kalla vattnet och kör tills det blir en degboll. Ta upp degen och lägg i en plastpåse, låt den vila i kylskåp i 1 timme.

2. Sätt ugnen på 200° och smörj en pajform. Kavla ut degen och tryck ut den i formen, förgrädda pajskalet i 10–15 minuter.

3. Lägg i strimlad skinka och riven ost. Vispa ihop ägg och mjölk och krydda med salt och svartpeppar. Häll blandningen över osten och skinkan och grädda pajen i ca 40 minuter, tills äggen har stelnat.

Jag skippade dock de där med att använda matberedare, de går ju lika bra att knåda för hand... O så sket jag i kylskåpet. Dock inte bokstavligen, moahaha! Degen fick kanske stå i kylen en kvart, ist för en timme, vilket oxå funkade bra...

Enjoy!


Kommentarer

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0