Om lillebror.

Har inte skrivit så mycket om lillebror, o hans missbildning. Kanske för att jag inte velat, eller orkat, haft tid eller något liknande. Men idag känner jag mej redo. Han har alltså läpp- o käkspalt, o troligtvis också gomspalt. Förkortas som LKG spalt. Varje år föds ca 200 barn med någon sorts LKG, vilket blir 1/500 födda med spalt.


Bilder lånade från google.

Det finns olika "stora" spalter, vissa har bara som en liten spricka i läppen, medan andra kan sakna stora delar av den. Vi vet inte hur bred spalt våran son har än, och kommer troligtvis inte att få veta de innan han föds. Men hans spalt sitter på vänster sida av näsan iaf. Och att den innefattar både läppen o käken.

Han kommer inte kunna ammas, utan måste äta ur en speciell flaska. Och när han är ca 1 vecka kommer vi att få åka till Uppsala med honom för första gången. Där ska de undersöka honom, o kolla hur allt ser ut o planera inför operationerna som kommer att bli. Vi får även träffa alla (?) i deras LKG team. (dom har ett team på Akademiska som bara pysslar med "spaltbarn")

Första operationen kommer att ske kring 3 månaders ålder, o då kommer de att sluta läppen.
Andra operationen kommer att ske mellan 6-9 månader, OM han har gomspalt. Då kommer de operera mjuka gommen. (bakre delen av gommen)
Tredje operationen kommer att ske kring 2 år, och blir då hårda gommen (den biten av gommen som sitter närmast käken)
Käken kommer inte att opereras förrän dom permanenta tänderna har kommit (om jag fattat allt rätt) Vilket är runt 8-10 år. Då kommer de att ta ben från höften. Alltså en bentrasplantation (stavning?!)

De är väl de vi vet. Och efter sista besöket i Uppsala känns allt lite bättre. Det känns alltid bättre av att veta saker, än att gå o spekulera o måla upp saker större än vad de kanske är. (vilket är ganska vanligt)

Visst kommer allt bli jobbigt o kämpigt ett tag. Men de känns skönt att veta att han kommer vara i goda händer, och bli helt återställd. Vi kommer att ha kontakt o träffa dom i teamet med jämna mellanrum tills lillebror blir 19 år.


Bilder på lillebror från 3D ultraljudet. Ganska suddiga, men de blev så för han ville inte riktigt ligga still.

Kommentarer
Postat av: Cattis

Åh sötaste Emilia, vad du är tuff och stark som orkar skriva om detta på bloggen! Du är så bra min vän! Jag saknar er. PUSS!!

2010-03-08 @ 23:30:36
URL: http://cathrineek.blogspot.com
Postat av: Milis

Tack Cattis! :* Saknar dej med!!

2010-03-08 @ 23:50:16
URL: http://maze.blogg.se/
Postat av: Linnea



Jag brukar fundera på vad man bör säga till Johanna och Tova, som säkerligen kommer påpeka på sitt lite vanliga klumpiga o söta sätt att han nog är trasig och behöver ett plåster.



"ibland blir det lite galet, o kroppen glömmer bort vissa delar, precis som din kropp glömde ordna hela din sköldkörtel så doktorn har gett dig medicin som hjälper kroppen, och Tovas kropp glömde ett litet hål i hjärtat så doktorn får lyssna på hennes hjärta ibland, o Devins lillebror han ska med få hjälp av doktorn o laga det som kroppen glömde"

2010-03-09 @ 00:00:41
Postat av: Cilla

<3

2010-03-09 @ 10:15:54
Postat av: karin

Hej,

Jag har precis varit med om samma sak som dig. Vår andra son som beräknas födas i maj har läppspalt. Det upptäcktes på rutin ul i dec. Efter flera ultraljud och fostervattenprov tror nu läkaren att han endast har läppspalt (käken såg hel ut på senaste ul). Vi håller tummarna, hur som helst så kommer det att fixa sig för våra småkillar, förr eller senare... men visst jag har gråtit floder över stackars lillebror och stackars oss, men vad ska man göra?

Hör gärna av dig om du vill maila med ngn i samma sits.



Hälsningar Karin

2010-03-09 @ 11:22:31
Postat av: Jinxan (JinxLinda)

Det låter som om ni just nu står på rätt stadiga ben ändå <3 Jag önskar er all lycka med lillkillen och att allt kommer gå så smidigt som möjligt <3

Det är jobbigt med operationer, jag vet

2010-03-09 @ 20:42:03
URL: http://jinxan.se/blogg/
Postat av: Blondie ;)

Min kusin föddes också så :P men det kommer gå bra ska du se <:

2010-03-11 @ 23:58:23
URL: http://maariebjork.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag har kopierat dina två bilder och lagt upp i min blogg,hoppas detta är ok.

Behövde spalt bilder att jämföra med våra på grodan i magen då det är folk som ifrågasätter om spalt verkligen syns på ett ul.

Vill du att jag tar bort dom så är det bara att hojjta till..Men fick upp dina två när jag googlade..

2011-02-09 @ 19:38:31
URL: http://zophiaa.blogg.se/
Postat av: elliz

Hej!

Tack för kommentaren!

Jag har nog kikat in i din blogg tidigare när jag googlat om LKG. Känner igen den :)

Vi har också gjort 3D ultraljud men det syntes inte. VÄldigt märkligt!

Alva är 11månader nu och har gjor 1 operation hittills, lättadaption samt mjuka gommen. Nu väntar vi på en tid för att få göra läppen ordentligt och fint. Förhoppningsvis blir det innan sommaren, annars blir det september.



/Elliz

2011-05-26 @ 09:05:14
URL: http://www.dinaandetag.se

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0